Bruder Sprinter

Startat av swerecon, 16 februari 2015 kl. 19:43:29

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

swerecon

Har införskaffat ett nytt "mindre" projekt. Firman måste ju ha en mindre bil för verkmästaren att åka i  [laugh].
Färdigt kit inköpt från RC3D med bil, motorer, fälgar, däck, fartreglage och serv för styrningen. Upphängningarna har han skrivit ut själv i någon form av 3d skrivare. Allt verkar passa väldigt bra vid en första översyn. Kommer dock att fixa andra fälgar och däck då dom som följde med kitet är lite för små tycker jag. Har ännu inte bestämt om den skall lackas om. Det lär dock bli en del konverteringar ändå, framförallt belysning. Återkommer vartefter det händer något :).
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Ellis

Blir fint det. Går själv å suktar efter nåt liknande.
Passar på att tipsa dig om denna sida...om du inte redan vet om den.
http://www.der-rc-bruder.de/shop/catalog/browse?sessid=WZgi3WQ46L8C7BQzp4D5EQnBGmye6WnijFVH9mNkPSJhCnJFOeR7gOuucsJDNUge&shop_param=
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

swerecon

Jodå, den sidan har jag besökt några gånger :) Kommer beställa fälgar och däck därifrån.
Du kan köpa delarna löst från RC3D, däck och fälg kan man vara utan. Har inte jämfört i detalj priserna men det är betydligt billigare än att ta allt från Rc-bruder.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Actros861

Trevligt med lite fler mindre bilar :D
Kan rekommendera AFV:s däck, finns i lite olika mönster och är mjuka och fina :)
Blir den fyrhjulsdriven och är det en motor till varje hjul? Tycker det ser ut som det :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

swerecon

Japp, 4wd med en motor till varje, 12V 150rpm. Kommer nog köra den med något Servonaut fartreglage för att underlätta belysning osv. Skall kolla en gång till på AFV.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

swerecon

#5
Börjat fixa med bilen. Plockat isär rubbet, provmonterat axlarna och sågat ur för axlarna. Grundlackat idag, imorgon åker färgen på.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Ellis

Citat från: swerecon skrivet  6 mars 2015 kl. 20:14:47
Börjat fixa med bilen. Plockat isär rubbet, provmonterat axlarna och sågat ur för axlarna. Grundlackat idag, imorgon åker färgen på.


Blir spännande detta! Det är lite plock att få isär Bruder karosser utan att knäcka detaljer  <poke>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

swerecon

Citat från: Ellis skrivet  6 mars 2015 kl. 20:37:40
Det är lite plock att få isär Bruder karosser utan att knäcka detaljer  <poke>

Det vill jag lova. Fick låta Mr Dremel arbeta vid ett tillfälle, övergick mitt förstånd hur dom lyckats få ihop det.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Lumbago

Har det hänt något mer med denna?

Hur verkar motorerna? Lagom starka och snabba?


Jag är lite sugen på att köpa några sådana motorer och bygga något roligt fyrhjulsdrivet...

swerecon

Har hänt lite grann. Ny lack, monterat drivlinan. Inte testkört något. Kommer lägga lite krut på det till helgen.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

swerecon

Uppdatering:
Chassiet färdigt och provkört idag :)

Elektroniken kommer få plats.

Och ny färg har den fått


Ett helt okej kit faktiskt. Motorerna går lite för sakta tycker jag och hjulen kanske aningen för små. Köpte andra däck och fälgar från http://der-rc-bruder.de/epages/03e44c93-22b2-4ca8-a584-6102485a31a0.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/03e44c93-22b2-4ca8-a584-6102485a31a0/Products/13 men dom blev för stora. Passade inte alls med den upphängningen jag köpt.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Lumbago

Citat från: swerecon skrivet  3 maj 2015 kl. 18:59:46
Motorerna går lite för sakta...

Jag misstänkte nästan det. Om man räknar lite på det:

Däckdimemsion 225/70 R15 ger en omkrets på (ca) 155 mm  i skala 1:14. Om hjulen snurrar 150 rpm blir hastigheten 1,4 km/h,  vilket då motsvarar 20 km/h i skala 1:1 och det låter ju lite väl långsamt.

Jag har beställt liknande motorer, fast 200 rpm. Kanske kan bli rätt bra ändå i ett fordon med större hjul...

swerecon

Den tar sig dock fram sjukt bra :) Vart beställde du dina, är det 12v motorer också? Funderade annars på att beställa från http://www.hobbytronik.se/sv/59-spark-motorer antingen 86:1 eller 63:1. Alternativet är att köra på 6v motorer kopplade i serie, då får man en elektriskt fördelningslåda också per automatik.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Lumbago