Fjädring obefintlig?

Startat av Rolf, 19 januari 2015 kl. 11:52:44

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rolf

Hej och ett varmt TACK för alla fina tips och förklaringar som gör det lättare för en nybörjare på lastbilar. Har tidigare sysslat mest med Offroad 1:8, båt och sedan flyg. Är nu uppe i en ålder på 72 varför jag nu vill hålla mej på marken och få ordning på bilen. Nu till frågan.
Har monterat bakboggien och fick ett otroligt starkt mekaniskt ljud när jag försökte gunga den upp och ned (fjädringsrörelse). Efter isärtagning av den och åter montering visade det dej att stötdämparna var boven. Jag fick skruva ut nedre hällaren så mycket det gick och då försvann det mesta av oljudet. Men det finns ju knappt någon slaglängd. Ca 3 mm från ramen sen är det stopp. Skall det vara så att det  bara är ca 3mm mellanrum eller har det blivit fel någonstans?
Kanske stötdämparna är värdelösa och jag får införskaffa oljefyllda och då vilket märke?
Tacksam för hjälp och tips om detta.
MVH
Rolf

Lokispeter

Vet inte vilken bil du bygger , men det är verkligen viktigt att läsa och förstå ritningarna och följa dessa noga.
Är själv inne på mitt fjärde bygge nu och vissa moment måste man studera ordentligt för att det skall bli rätt.

Lycka till.

Rolf

Hej.
Mitt bygge är en Scania R620 men vad jag sett så verkar fjädringen vara lika på dom flesta Tamiya-bilarna! Gäller nu den bakre som krånglar.
När det gäller ritningar så tror jag att jag har den kunskapen då jag byggt modeller i över 60år samt jobbat som Styr & Reglermekaniker.
Men det hade varit bra om du svarat på min fråga varför det är så lite spel på den bakre boggiens fjädring. Ca 3mm.
Men eftersom du är på ditt 4:e bygge kanske du kan svara på om du har samma spel på boggien som jag?
MVH
Rolf

Rolf

Hej Lokispeter!
Du har helt rätt i att man måste läsa en ritning både en, två och ibland tre gånger. Så där fick jag.
Hade satt fjädern på stötdämparen på stången istället för mellan stång och toppfästet.
Ja, man skall aldrig säga aldrig. Så där fick jag lol
Tack för tipset som gjorde att jag kollade en gång till. [flower]
Hälsningar
Roffe

Lokispeter

HEJ
Kul att du hittade felet. Jag bygger faktiskt en likadan just nu. Har kommit så lång att jag skall börja lacka nu.

Har haft en del bryderier med färgsättningen men nu har jag bestämt mig.

MVH Peter

Rolf

Hej Peter.
Du lyckans ost som har bestämt dej.
Har velat  i över 2 veckor och på den vägen är det.
Lycka till med lackeringen.
Hälsningar
Roffe

Olof

Jag och flera andra bygger faktiskt upphängningen bak helt utan dessa dämpare.
Pendlingen blir längre och mer följsam. Risk finns att mellankardanen hoppar ur men detta går att lösa igenom tex att byta mot en eftermarknad som skruvas fast.  <tumb>
Mvh, Olof!

Lokispeter

ROLF.
Jag googlade på "Scania" och visade bilder av dessa. Det finns många olika lackeringar att titta på.
Bara ett tips.

MVH Peter

Rolf

Tack Olof och Peter!
Skall prova utan dämpare och på Scanias hemsida. Måste börja måla smådetaljer för montering.
Hälsningar,
Rolf