Mast

Startat av Peteruqh, 30 december 2014 kl. 21:13:32

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peteruqh

Efter träffen i Vårgårda så kände jag att det är dags även för mig att skaffa ett "sido projekt". Det blir inget vindkraftverk, men det kommer att bli en liten kommunikationsmast... Planen är 5 st 6meters sektioner i 1:14. Blir runt 210cm färdigbyggt. Sektionerna borde även bli bra som last på Goldhofer trailern som börjar närma sig lackbåset. Har inga tidigare erfarenheter av att löda mässing, så det blir "Learning by doing".
/Peter

Ellis

Det blir kanoners!!
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

vicke rc r620


Thomsson


Olof

Mvh, Olof!

Mad Max

Blir ju hur bra som helst  <happy> Kul!
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

SWE IROC

Fin fint.   <tumb>

Blir det någon form av belysning i toppen på den?

Jag kunde inte låta bli att garva då jag såg verktygen (plåtsaxen) på väggtavlan, har en likadan Wiss själv som jag tycker är sliten men den där är väldigt välanvänd  ;) Inget Biltema skräp.  :)
Mvh // John

Peteruqh

Tack för de positiva kommentarerna!  :)

Det kommer inte bli mer belysning än två hinderljus i toppen.
Själklart ska det bli ett antal antenner också. Vi måste ju iaf ha en till åkeririksen!

Verktygen är välanvända ja... Pysslar på lediga stunder på jobbet, då jag inte har något utrymme för mekaniskt arbete här hemma.

Var en sväng till Habo och införskaffade lite mer material i går. De två översta sektionerna blir likadana, och de tre nedre kommer att bli bredare, och även få lite kraftigare material.
/Peter

Peteruqh

Lite stiltje i byggandet pga materialbrist...  :(
De två översta sektionerna är i stort sett färdiga. Nu väntar jag in lite grövre material.
För övrigt går det åt att få Goldhofer trailern färdig till Aeroseum.
/Peter

Peteruqh

Så har det byggts lite till. Börjar med att göra 2 lika sidor, som jag sedan sammanfogar med varandra. Här är 4:e sektionen, uppifrån räknat. Detta är den första som blir bredare i nerkant.


Här är de fyra sektionerna som tillverkats hittills.


När alla fem sektionerna är färdiga så ska det på små plattor på varje ben, så att allt går att skruva ihop. Går även åt en del justering så att det blir vertikalt.
/Peter

Ellis

Blir riktigt bra detta!  <tumb>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Peteruqh

Så var samtliga delar sammanfogade (lite för bra tyvärr) Fyraåringen som en liten höjdreferens. Nu är det finputsning som gäller.
/Peter

Ellis

Då fattas bara kranbilen nu då! Fint blev det iaf  <tumb>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Peteruqh

Kranbilen får vänta. Ska byggas annan bil innan...... Hoppas någon annan har lyftmöjligheter. ☺
/Peter

Peteruqh

I dag har masten blivit "galvad". Med tanke på den obefintliga mobil täckningen på Aeroseum så känner jag att jag böver bli klar snart. Material till antenner har inhandlats i dag också. 
/Peter