Scania T164 med maskintrailer.

Startat av Lumbago, 24 november 2014 kl. 19:50:12

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lumbago

Scania T164 med maskintrailer.

http://youtu.be/U4qrG9o4n1I


























Egentligen skulle min Volvo FH få en maskintrailer, men eftersom den passar så snyggt ihop med långtrailern gjorde jag en ny dragbil. Lite kul att få in en Arduino och programmera lysen själv, så därför fick det bli en T-Scania (stor hytt). Jag valde att göra det enkelt för mig så det blev en 3-axlad dragare och en trailer med ramper, som ju egentligen är alldeles för klen för att flytta 46 ton grävmaskin men det struntar vi i. Borde väl varit en 4- eller 5-axlad bil med svanhalstrailer, men jag var inte så sugen på att lösa alla de extra problemen just nu.

Både bilen och trailern är från Herpa, även framaxeln. Dekalerna kommer från TL-decals. Drivmotorn är Mikroantriebes vanliga 1:120 och motorn till ramperna är en 1:700 planetväxel. Batteriet är 80 mAh från Hobbyking och styrservot kommer också därifrån. Mottagaren är en Deltang Rx43d-2-v5 som styr servot, motorerna, halvljus och blinkers. En Arduino Pro Mini sköter bromsljus, blixtljus och saftblandare. Totalt 105 lysdioder hittills, kanske blir några fler.

Den är inte riktigt 100% färdigbyggd på bilderna och i filmen. Bland annat saknas backspeglarna och ett par axlar på trailern. De genomgående hjulaxlarna "krockar" med motorn till ramperna, så jag måste göra nya fästen för hjulen. Jag har en idé men jag väntar på kullager från Kina.

Jag ska även fixa "Bred last"-skyltar till den. Det måste den ju ha, den är ju över 40 mm bred.  <evilgrin>

tsa

Fantastiskt vad du kan, begriper inte att du hinner med allt detta!
Bästa 1:87-hälsningar
Tore S

Lumbago

Fick äntligen tummen ur och byggde klart den här bilen. Snart dags för Aeroseum ju... :)

Bred last-skyltarna är nedladdade och utskrivna med skrivare på vanligt papper. Styrningen visade sig inte funka så bra, särskilt inte med last på trailern, så det blev en total ombyggnad till Faller-axel istället. Det ligger en hel del bly under huven och nu svänger den riktigt bra.

Koden i Arduinon har också förbättrats lite sen sist. Dels har jag fixat en liten bugg med bromsljusen, och så har jag lagt till så att jag kan ändra hastighet på saftblandarna och blixtljusen. Ganska onödgt men kul att programmera. :)








Greima_88

Riktigt snygg med alla ljus och allt :) <tumb> Måste vara väldigt pilligt med alla dioder?!
Har en modell i skala 1:87 som ser ut som den riktiga jag kör, en som byggde den åt mej, och den är ju väldigt liten i den skalan tycker jag så de måste vara jätttepilligt med allt ljus :)
//Jimmy

Lumbago

Tack! :)

Jo, det är ganska pilligt att sätta dit dioder. Väldigt tidsödande men resultatet är värt det. :)


Greima_88

Förstår det :) är den 1,8mm dioder du använd eller ? för andra storlekar blir lite stort väl?
//Jimmy

Lumbago

1,8 mm? Nej det är alldeles för stort!  <evilgrin>

Jag använder minsta SMD-dioderna. 0,5 x 1 mm.