Hjullastare för nybörjare inom familjebudget

Startat av Nohabfsg, 20 november 2014 kl. 14:31:14

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nohabfsg

I vår familj har vi hållit på med rc-bil 1:10 ett tag med inriktning snygga skalabilar före fartmonster. Vi har också sneglat på detta med rc-lastbilar men avskräckts tidigare p.g.a. instegskostnaden. På Hobbymässan i Älvsjö nu senast köpte min son en billig hjullastare från Söders Hobby (c:a SEK 300:-). Då tändes intresset för lastbil och entreprenadsidan.

Vi har letat runt och nästa i pris är en Bruder hjullastare som ju dock saknar funktioner á c:a 6-700:-. Vi har sett (var på nätet?) en för c:a 1.500:-, väldigt lik de båda nämnda. En Bruder om byggd/ kompletterad av Magom HRC kostar ju från c:a SEK 6.000:- och det är lite mycket för en 11-åring tycker jag - iaf. som start. Gärna också tips på leverantör av en sådan hjullastare.

Min fråga: finns det någon hjullastare RTR av hygglig kvalitet för 2500:- - 3.000:-??

Det kan bli följdfrågor, särskilt om hjul till lastare, där de billiga verkar ha både för hårda hjul och för litet mönsterdjup för bra funktion.

Jag hoppas på tips från Dig/ Er på forumet som kan. Tack på förhand.
Björn

P.S. Själv skall jag börja (troligen) med en Carson Unimog så sonen och jag kan köra tillsammans med hans hjullastare. Jag skall på rätt forumplats be om synpunkter på denna Carson Unimog. D.S.
 

Ellis

Även du har påbörjat jakten på RC-världens "holy grail", dvs. bra kvalité till ett bra pris  lol

Skämt å sido...tyvärr är det väl så att det är två komponenter som oftast inte går i hop. Till mångt å mycket så är det tyvärr så att du får vad du betalar för...oftast. Gällande hjullastare så är det ett tomrum just i det pengaspann som du efterfrågar.(mig veterligen) .En lastare för några hundralappar finns det en del av men de klarar väl oftast lite avancerad parkettkörning. En lastare som klarar utomhusmiljö och som har kapacitet att arbeta börjar nog tyvärr på strax runt 10K. Magom, som du själv nämner är en variant. De verkar dessutom bli allt bättre med deras komponenter, du får då en typ av hydraulisk maskin. Annars finns CTIs variant med elcylindrar (http://www.cti-modellbau.de/CTI-Baumaschinen-u---Teile/Radlader/?XTCsid=1d85b4ebd645d040fdf9c8b0091fb549). Mycket handlar ju om hur maskinen kommer användas. Ett tredje alternativ är att pilla ihop en egentillverkad i så lång utsträckning som det går, tyvärr blir det nog bara några enstaka hundralappar billigare i slutändan ändå...
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Iccccie

Hej

Tror det enda som passar in i det prisspannet är Kyoshos Construction, vet dock inte om dom har en hjullastare, nog bara sett grävmaskin och bulldozer och en gruvdumper.  Har dock ingen som helst erfarenhet av vad de klarar av och vilken kvalitet de håller.

Jag vill själv minnas från min barndom att jag fick en grävare köpt på Toys 'R Us som i princip var helt oduglig till att gräva i någonting.