CNC-FRÄS, FRÅN SCRATCH FÖRSTÅS

Startat av Gunnar, 6 november 2014 kl. 12:23:05

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mullis

Mycket, mycket fint. Ja, det är ibland bra att ta vara på saker som andra ska slänga. :)
Men, ibland så blir det lite väl mycket och ont om plats...  lol
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Gunnar

Citat från: Mullis skrivet 17 november 2014 kl. 12:44:55
Mycket, mycket fint. Ja, det är ibland bra att ta vara på saker som andra ska slänga. :)
Men, ibland så blir det lite väl mycket och ont om plats...  lol

Just så är det och därför visar jag inte hur det ser ut i resten av källaren <evilgrin>

Nu håller jag på med det mekaniska till brytarna... eller rättare, det är färdigt så jag har precis börjat koppla in sladdarna.
Och på tal om det så hade jag förstås missat 2 hål för sladdar. Dessbättre bara Ø4mm och ganska lätt åtkomliga. Borrade för hand med brorsan som "riktkarl". Hoppas det inte blir fler...
Sedan håller jag på och ritar elskåpet, dvs placeringen av nätaggregat, smothstepper- och interfacekorten och det svåraste nämligen kontaktdonen. Svårast därför att jag vill att robotslangarna, (4st, en till varje motor och en för givare mm) som alla sladdarna går i, ska röra sig mjukt och fint utan kinkar oavset var maskinens rörliga delar befinner sig. Bilder kommer förstås om en eller annan dag <tumb>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Ack ja... mitt begrepp om tid tycks vara lite felkalibrerat  ;D men nu blir det en liten uppdatering i alla fall.

Sist höll jag tydligen på med kabeldragning, gränslägen mm, och det ser ut så här nu (en del av det)





Men det som kanske är intressantare är spindeln med motor...









Med spindeln tippad åt andra hållet och med pinolen uppe...


... och med pinolen nere...



Två bilder på remtransmissionen mellan motorn och spindeln... Skruvskallen i mitten på det stora hjulet är konisk och axeln har 4 trådgnistade spår. När bulten dras åt expanderar axeln och låser på så sätt tandremhjulet helt utan glapp, men fortfarande lätt att demontera, samma gäller för motoraxeln fast där har jag en köpt klämhylsa.





Själva huset är gjort i 2 halvor så här som förstås satt ihop när jag gjorde det stora hålet, som är några 100-dels mm större än vad spindelröret är:





Nu ska ena kanten, märkt "-0,5" tas av så att ytterhuset går att klämma åt runt röret när man vill att det ska vara fast, dvs när man fräser. Det ska oxå fräsas kilspår så att spindelröret inte kan vrida sig när man borrar med pinolen. Kvar att göra är förstås oxå "kuggaxeln" som handkorset sitter på, och hålet i ytterhuset för denna axel.

Mellan huset och maskinen ska det finnas en gradskiva i form av en 3mm stålplåt Ø150mm som ska ha trådgnistade spår på varannan grad i kanten. Dessa spår blir 2mm djupa mot centrum och 0,3mm breda. Denna skiva täpper samtidigt för det cirkelformade spåret som skymtar utanför "klumpen" på en del av bilderna ovan.
Detta borde jag klara av imorgon tisdag så kanske blir det en snar uppdatering.

För den som undrar så har jag kört en del av de programmen jag hade till dumperns bakaxlar i luften, utan spindel då, och det tycks fungera som det var tänkt <happy> Spindeln är oxå körd på bänken, men bara med 3 seriekopplade 3S Lipo (cirka 35V). Orkar gör den säkert men den sackar lite väl mycket om man bromsar den för hand (klämmer med handen runt rotorn tills man bränner sig ;D)

Det var allt för den här gången...

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

G-Crawler

Så imponerande vad du kan göra, lär vara högst tillfredsställande! :)

Gunnar

#19
Ja, när det blir som man tänkt sig är det tillfredsställande  <tumb>. Men det tar tid numera att bestämma mig för hur jag vill ha det... och tiden går fortare och fortare... i helgen köpte jag julgran och det var inte länge sedan jag gjorde det förra året  :\'(

Men jag gjorde nästan allt som jag sade igår... En del syns inte för det är inuti, och "graderna" på gradskivan kunde jag inte göra eftersom trådgnisten behövdes till viktigare saker. Det gnistas i helgen istället. Men så här ser det ut nu med skiva och låsspakarna för pinolrörelsen:



De 4 insexbultarna låser bara vridningen och låsspakarna låser bara rörelsen upp och ner.

Jag kom på att jag kanske inte visat hur den där gradskivan ser ut i Cad, så här är en bild till:



Imorgon ska jag försöka mig på kugghjulet. Det som är lite pilligt är att jag ska justera delningsdiametern på detta hjul så att ett varv motsvarar exakt 50mm pinolrörelse och att därmed skalan (som inte är ditritad ännu) kan ha just 50 streck. Titta på första bilden i denna tråd så förstår ni... Skalan sitter alldeles bakom handkorset man matar pinolen med, och är fjäderbelastad så man kan vrida och nollställa den var man vill.

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Så har jag kommit ytterligare en bit...

Något kugghjul har det inte blivit för mina efterträdare har förpassat delningsapparaten jag tänkte använda upp i pallstället och tyvärr kommer jag inte åt att lyfta ner den... vi får se hur jag löser detta...

Men "gradskivan" för fräshuvudet är gjord och ser ut så här. Spåren är 0,3mm breda och 3mm djupa in mot centrum, varannan grad. Återstår det fasta referensmärket.


Mitt tillfälliga "elskåp". Mer än så här är det inte (förutom datorn förstås, men den är ju inte inbyggd i elskåpet) därför att drivelektroniken för motorerna är inbyggd i respektive motorenhet. Det ska i det riktiga skåpet dit en kontakt för en fjärde axel oxå, jag köpte motor till den oxå... så får vi se om och när den blir förverkligad.


Men nu har jag övergått till plåtarbete... skyddsplåtar och spånlåda... allt i 1mm rostfri plåt. Endast spånlådan blev fotograferad under tillverkningen så jag börjar att visa den... först i cad 3D och utbredd:





Och några bilder när jag fräste plåten och gjorde bockmärkena...





Efter lite gradning flyttar jag till kantpressen där jag bockar plåten. Här ska jag just bocka den andra bocken som lådan ska hänga i när den hamnar i fräsmaskinen (det kommer bilder längre ner på det). Omslagen i fram- och bakkant på lådan är redan gjorda och tillplattade på denna bild:





Sista bocken...







Nu är jag hemma i källaren igen, och har monterat mina skyddsplåtar... det som återstår är att skaffa skruvarna som ska hålla sidoplåtarna för det visade sig att de hade jag glömt :-\\ nu är det provisoriskt ditsatt. Om någon undrar om det verkligen behövs 14 skruvar per sida så... beror det på att det är samma hål som håller skenorna på utsidan och eftersom dessa skruvar är lite i längsta laget så blev det bara 5mm gänga "över" på insidan av balken, att fästa plåten i. Därför använder jag alla... hålen.







Och så själva spånlådan då  <tumb> innan den är inskjuten på sin plats. Det som återstår på den är att TIG-svetsa ihop de båda vertikala hörnen, men det får bli imorgon...


Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Det drar ihop sig till provfräsning... men då behövs T-spårsmuttrar, skruvar och spännjärn bl.a  <tumb>

Muttrar och spännjärn har jag nu tillverkat av spill från min 20mm 7075-plåt:


Och det sista av den rostfria plåten gjorde jag ett skydd bakom maskinen av...





Spånlådan går att ha helt utdragen eller inskjuten, det som hamnar på den nya "bakplåten" rinner ner i spånlådan ändå  <happy>





Och vad gäller mitt kugghjul till pinolen så har jag kommit på en lösning, utan delningsapparaten jag nämnde tidigare, så det kommer bilder på det med vad det lider <evilgrin>

Nu ska jag dricka kvällskaffe [coffe]
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Olof

Har svårt att hitta ord hur fruktansvärt vackert detta är!  <happy>
Mvh, Olof!

Anders

/Anders

Gunnar

#24
Bildbeviset <tumb>

Jag har nu provfräst <evilgrin>...



Närbild på medfräsningen, pinnfräsen har rört sig från höger till vänster, dvs MED rotationsriktningen. Detta kräver en maskin utan glapp och ger (nästan) alltid ett bättre resultat, plus att pinnfräsen behåller skärpan mycket längre.



Och så motfräsningen, pinnfräsen har rört sig från vänster till höger, dvs MOT rotationsriktningen. I detta fall gör det inte så mycket om man har lite spel i matningsskruvarna osv. Vill man ha fin yta får man ta ett litet finskär efteråt. Jag var alltså bara nyfiken på hur det såg ut... normalt kör jag nästan reflexmässigt alltid medfräsning.


Skäret till höger var cirka 2mm djupt och 8mm in från framkanten. Spindelmotorn sackar tydligt. Hur mycket är svårt att säga, den gick kanske 5000rpm i tomgång och sackade till 4000 kanske  :-\\
Skäret på framsidan var 10mm högt och 0,8mm in i biten, samma varvtal och matningen var 300mm/min.

Är jag nöjd då? Nja, jag vet inte ännu, inget är injusterat ännu. Och jag är ju bortskämd med min Mikron, så vi får väl se vart jag kan komma... Men min konstruktion visar inga svagheter efter denna lilla övning, jag menar  det blev inga vibrationsmärken och det är ju en bra början <happy>. Nu måste det till dels kylning i någon form och dels ett skruvstycke att fästa arbetsstyckena i.


Jag glömde lägga in bilden på nätaggregatet och fartreglaget till spindelmotorn... 51,4V och 55A orkar det med, och fartreglaget är specat 55V och 120A... Varvtalet styrs för ögonblicket med servotestaren i framkanten på stolen :) Man kanske skulle styra hela maskinen med radion så man kan stå på behörigt avstånd <evilgrin>


Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille


Gunnar


Jag var hos vår järnhandlare Stål & Verktyg idag och träffade en gammal bekant som jobbar där. Jag framlade mina önskemål om skruvar och efter lite letande kom han fram med dessa... Rostfria M5 insex med låg kullrig skallle och I RÄTT LÄNGD oxå. Man blir ju barnsligt lycklig <happy>. De är förmodligen inte gratis, men å så snygga... och nu sitter de där som pricken över i...





Sedan var jag en sväng till verkstaden och tog mig friheten att låna ett maskinskruvstycke som mina efterträdare inte använder såvitt jag vet. Jag vet inte om jag ska fråga om jag får köpa det eller om jag ska skaffa ett annat, men så här ser det ut:


Och nu är det kaffedags igen  [coffe]
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Ellis

Riktigt fint bygge!
Hoppas du kommer i håg alla detaljer...för beställningar på kompletta maskiner lär ju hagla  <happy>  lol

Citat från: Gunnar skrivet 29 december 2014 kl. 15:16:27
Sedan var jag en sväng till verkstaden och tog mig friheten att låna ett maskinskruvstycke som mina efterträdare inte använder såvitt jag vet. Jag vet inte om jag ska fråga om jag får köpa det eller om jag ska skaffa ett annat,

Varför ens säga nåt... [conf]
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Gunnar


Idag har jag ägnat några timmar åt att kontrollera och justera. Jag gjorde alltså en "balk" med en vippindikator i vardera änden enligt bilderna. Den är fäst i spindeln med en bult. Sedan kör jag ner portalen med spindel och allt tills båda indikatorerna har kontakt med bordet. Efter det så vrider man glaset med referensmärket på vardera indikatorn så visaren står på noll. Nu kör jag portalen framåt och kan på så sätt se dels om det lutar framåt eller bakåt och dels om det är skevt. Visarna ska förstås inte röra sig över huvud taget om allt är perfekt. Och om ni jämför bilderna så ser ni att visarna nu står på samma ställe även på andra bilden dvs när balken är i bordets framkant.




På liknande sätt fast bara med en klocka har jag kollat och justerat alla rörelser och fått allt inom 2/100mm och bättre än så får jag det nog inte nu. Dessa båda bilder visar bara när jag kör  fram och tillbaka på ytorna mellan T-spåren med en klocka sittande på pinolröret, men den kunde naturligtvis lika gärna suttit direkt i fräschucken...




Nu blir det till att använda maskinen lite och komma underfund med dess svagheter... spindelmotorn är ju en av dem... och sedan avhjälpa det som går att avhjälpa med rimlig insats av arbete och pengar  <fight>. Jag vet faktiskt ett fel, nämligen att konan för spännhylsan i chucken kastar  [angry] Jag ska försöka antingen svarva eller slipa den riktig medan den sitter i maskinen och snurrar i sina egna lager. Det ska bli spännande att se om det går  :-\
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar