Komatsu PC490 från Fumotec Byggnation

Startat av Rune Gustafsson, 27 oktober 2014 kl. 21:36:38

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rune Gustafsson

 :) Så är en del putsarbete färdigt. Visar bild på gängjärn till hytt Jag slipade in gångjärnet i hytten och spacklade lite innan lack.



Motviktens nedre del är fylld med bly, ca 1,5 kg, här ligger även batteri. Fungerar väldigt bra.



Hytten är klar tills vidare. Här återstår lite detaljer, säkerhetsspärr, brandsläckare etc.



Har monterat en del dekaler (Fechtner). Lite dålig finish men helt ok. Vikten blev totalt 22 kg. Fullastad skopa max utsträckt ger ingen tendens till att maskinen lättar i bakkant. Har ställt trycket på 22 bar. Kör med Expo. Finns tyvärr bara 3 kanaler för expo så bommen körs med begränsat servoutslag. Har nu möjlighet att köra med hufsat mjuka rörelser. Har provlastat och finner inte att mina inställningar begränsar lyftkapacitet. Har provlyft med 5 kg som funkar helt ok. Högre tryck ger bättre kraft. Vid finlir kör jag utan mixad pump och lågt varvatal på pumpen.
Ljudmodulen är inte optimal gällande skalaljud. Funderar på att koppla bort pumpen då det blir väldigt mycket varvtalsrusningar när pumpen går på 100% emellanåt. Att köra på fast varvtal blir å andra sidan lite för statiskt. Får se hur jag gör. Annars gäller det nu att träna grävning. Kommer att bifoga bilder och film när jag får tillfälle att komma utanför verkstans port. Håll till godo med lite bilder från arbetsbänken tills vidare.










swerecon

MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Rille

Rätt intressant att se hur den såg ut från början, och nu! Det är bra stor skillnad. Snabbfästet hade jag då lackat svart / mörkgrå ;)

Rune Gustafsson

Tack för positiva kommentarer. Hade en del tankar om färgen på snabbfästet och ville bara inte ha det rött. Har upplevt att entreprenadmaskiner kan vara lackade ganska olika så det kändes ok med gult. Hade varit lika rätt med mörkgrått. Larver är ett kapitel för sig. Gillar inte den svarta färgen förutom att de ser ganska slitna och smutsiga ut. Hade det gått att få dom i rostigt stålutförande hade jag valt detta. Det är kul att se olika byggen hur man väljer olika lösningar. Detta är själva grejen med att bygga själv.

Rille

Ja utomlands har dem alla möjliga färger på fästen på sina maskiner.
Men i Sverige har jag då aldrig sett annat än grå / svart i olika nyanser beroende på tillverkare. Enda som sticker ut är RF-System med sina röda <tumb>

Rune Gustafsson

Ok Rille. Får se då om jag vid nästa vända kanske lackar om fästet. Finns en del prioriteringar som kommer före  [play]

Rune Gustafsson

Då har det testkörts i lite grus/sten. Funkar ganska bra. Det sämsta gäller nog ovanan att hantera spakarna. Maskinen fungerar som väntat eller lite bättre än väntat. Batterier (5 Ah LIPO) räcker för ca 1 tim körning. Ljudet är hyfsat men inte optimalt.  Kvarstår nu att komma i verkligheten och gräva samt fota. Har besvär med att transportera grävarn. Tungt att bära i famnen. Svårt att larva för långt utomhus.....folk glor när den kommer på trottoaren  [haha]
Blir till att fixa transportlåda/kärra och åka någonstans där det ser bra ut. Har lite idéer på G. Får se vad som blir gjort närmaste veckorna.
Saknar även något att lasta gruset på. Blir till att fixa någon lastbil eller traktor. Här kommer video på lite grävarbete


Rune Gustafsson

Transportlåda ordnad. Hittade en verktygsvagn som inte används på några år. Blev rätt bra. Sågade ut ett spår där bommen sticker ut. Stör inte transporten. Väntar nu på bättre väder samt att hitta någon bra plats att åka till där det finns bra material att gräva i samt hyfsat fotovänlig bakgrund.



Har en platta som jag kör upp maskinen på och sedan lyfter m h a slingor.




Ellis

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

krankillen


Rune Gustafsson

#55
Kör lite ibland och trimmar pump och spakar för att få jämna rörelser. Ljudet lirar inte bra när jag kör mix på pumpen. Pumpen ökar varvtal när jag rör spakar lite för kraftigt  vilket gör att varvtalet på ljudet blir orealistiskt. Nu kör jag på konstant pumpvarvtal, ca 50%. Märker endast marginell kraftförlust. Vid tuffare grävning kör jag mixad pump. Helst vill jag ha konstant varvtal på ljudet och köra pumpens varvtal separat. Har inga kanaler över så därför måste jag kombinera pump/ljudmodul. Resultatet är att jag måste byta radio/mottagare till en 12 kanal. Har även provat lite med GoPro kamera för lite film. Bifogar en liten test. Är lite dålig på att klippa i filmen så det blir lite längre klipp inkl fel o dumheter.







På tiden att jag får till lite grävning utomhus. Blir lite roligare och bättre för film o bilder.

Rune Gustafsson

#56
 [cranky] Nähää det går inte att ladda upp filmen. Återkommer.....Joodååå, gick bra till slut

Thomsson

Häftigt Rune,det går ju kanon det där.
Fin liten testlåda du har.
Då flyttar du väl utomhus med nya filmer snart, hoppas jag.

Badboy

Ser sjukt häftigt ut!
Synd bara att det är svårt med djupseende när man ser i "mono"  <popcorn>

Badboy

Ellis

Fint det där! Ett litet FPV-kit till detta så kan du sitta i TV-soffan å utföra trädgårdsarbete  <tumb>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare