Komatsu PC490 från Fumotec Byggnation

Startat av Rune Gustafsson, 27 oktober 2014 kl. 21:36:38

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Thomsson

Härligt Rune,det börjar dra ihop sig.
Har du koll på hur mycket olja det går i din tank?

Rune Gustafsson

Visst är det härligt att det går framåt. Ser fram mot varje dag jag kan jobba med detta. Troligen roligare att bygga än att gräva med färdig maskin. Vi får se. Nää, vet inte volymen i tanken men det går alltid att mäta måtten och räkna. Ska koppla alla slangar snarast och provköra pump o kolvar. Ger besked hur mycket olja det gick åt.

Rune Gustafsson

Då har det gått ett steg framåt igen. Kopplat slangar och monterat kolvar. Fyllde ca 15-20 cl olja och provkörde. Gick lite snabbt, som vanligt, så en slangkoppling läckte ganska mycket. Innan detta upptäcktes rann det olja från maskinen ner på larver.....usch. Torka, tvätta, torka....Det är mycket viktigt att slangen bottnar ordentligt i kopplingen. Menar inte skruvkopplingar utan snabbkopplingen. Till sist var det torrt och rent igen. Ny provkörning där pump gick på lågt varv och trycket inställt på 10 - 15 bar. Efter en stund var luften urkörd och allt började fungera som väntat. Monterade kolvar färdigt och ställde trycket till 20 bar. Körde en bra stund och allt var nu tätt. Testade med lite belastningar och körde med pumpen mixad till alla servorörelser. Frank ställde in mixen när Han levererade grävare och radio. Har några synpunkter som någon gärna får ge tips till. Rörelsen på kolvar händer först när stickan på radion närmar sig ändläget och då händer allt väldigt snabbt och plötsligt (ketchupeffekt). Det blir bättre om jag reducerar utslagen på servorörelsen men jag vet inte om detta är rätt väg att gå. Fortfarande rör sig kolvar lite för snabbt. Önskar en mjukare rörelse. Hmmm....får testa och fråga mig fram. Synpunkter emottages med tacksamhet. Fyllde på lite mer olja men det fattas fortfarande. Lite svårt att se nivån. Kan tänka att det går åt ca 20 -25 cl totalt.







swerecon

Nu vet jag inte vad det är för mix du pratar om men på min maskin har jag mixat varvtalet på pumpen till utslagen på stickan. Jag ställer pumpen på ca 20% som grundvärde, funktionerna ger sen ökad effekt linjärt upp till 100% vid ändläget. Det är viktigt att servona är centrerade i "0" när ventilerna är stängda så det inte blir fördröjning när dom skall öppna.

På det sätt jag gjort sparar man lite på livslängden på pump och motor och varje acc, som inte behöver ge full effekt hela tiden. Du får också olika stort flöde på oljan som gör att du styr både hastighet och kraften i funktionen.

Hoppas du blev klokare
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Rune Gustafsson

Tack för tips. Jodåå, det är mix med pumpvarvtal kopplat till stickans rörelse. Tyvärr är det ställt av Frank så att pumpen ökar från grundvarvtal till 100% så fort jag rör på Stickan. Vet inte var jag justerar detta till linjär ökning på varvtal kopplat till stickans utslag. Tar och läser igenom manualen men den är inte så lätt att tyda. Har en MC16 Hott. Det blir till att testa.

swerecon

#35
Aha, tror du har problemet där. Jag ställde en fråga till Frank om just detta, han har ju en notis nere till vänster om "load sensing" vilket jag fattade att det var samma sak som går att ställa i sändaren. I min sändare (Spektrum DX10) heter det Throttel curve. Den skall gå från 0-100 i 45 grader. Är ganska säker på att din kurva är som ett L. Ut en liten bit och rakt upp. Skillnaden är alltså utseendemässigt   / eller L om du är med hur jag menar. Det gäller nu såklart i mixningen och inte på funktionen i sig själv.

Kan även vara så att funktionen är gjord på samma sätt, vilket innebär att servot uppträder "digitalt", öppnar fullt med en gång istället för "analogt". Anpassat efter din rörelse på stickan.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Rune Gustafsson

Tack för bra tips. Har även fått lite matnyttigt från Frank. Blir till att dyka in i radions inställningar nästa gång jag är i verkstan.

Rune Gustafsson

 [ok] Har pysslat mycket med inställningar. Först ett tack för tips. Har fått till en hyfsad rörelse med stickan som varvar pumpen linjärt. Har ställt pumpen på max 60% av maxvarvtal. detta för att slippa tråkigt vinande (tjutande) pumpljud. Tycker att kraften i skopan är ungefär densamma förutom att det blir lite snabbare rörelser när pumpen går på max varvtal.
Rörelser är även mjukare då jag justerat Dual Rate / Expo. Det är inte lätt och jag undrar samtidigt hur spakrörelser funkar på en 1:1 maskin. Antingen lägger jag servobegränsning så det ALLTID är långsamma rörelser eller så måste jag till viss del arbeta med känsliga fingrar. Undrar hur Ni andra gör?

swerecon

Jag har ingen expo alls på min utan kör på en linjära utslag. Pumpen har jag ställd på 20% som grund, det innebär att små utslag vid finlir blir mjukt. När jag vill ha fart och kraft kommer det i takt med att pumpen går upp i varv när stickan passerar 20%. Krävs alltså en mix av pump och stickor. Pumpen har jag på en vridpott vilket gör att jag kan ställa lägsta varvtal hur jag vill. Mycket finlir kanske gör att jag vill ha 40% konstant istället tex. Servona har jag på fullt upp och till, gillar inte att strypa flödet på det sättet. Spakvana är nyckeln till framgång  <tumb>
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Rune Gustafsson

Har fått till en film på testkörning. Tyvärr så funkade inte filmen med ljud. Får göra om


Rune Gustafsson

Sorry, det var filmen med ljud som kom med. Ja ja......vet inte hur man gör när filmen ska synas och spelas direkt från tråden....tar emot tips.  [conf]

swerecon

Funkar bra som det är nu :) Ser fint ut. Vad har du använt för gångjärn till dörren?
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Thomsson

Kanon Rune,då attackerar du grushögarna snart då.
Å film vill via ha då me.

Mad Max

Ser riktigt fint ut Rune  <tumb> Bara att boka in Vårgårda nu och visa upp den  <tumb>
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Rune Gustafsson

 ;) Tackar, tackar för alla värmande ord. Är själv nöjd. Kvarstår en del puts på maskinen samt många timmars grävande. Gångjärn är från Fechtner.DE
Det kommer mer film från grusgrävning. Ska nog bygga färdigt så det säkert blir gjort. Har även lite tester på maskinens styrka med att lyfta Max vikt på olika inställningar.
Vårgårda, ja kanske. Kan bli att jag åker dit och bara visar och snackar lite.