Komatsu PC490 från Fumotec Byggnation

Startat av Rune Gustafsson, 27 oktober 2014 kl. 21:36:38

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rune Gustafsson

Då var det gula omlackat med RAL 1003 vilket ger en signalgul nyans. Mer lik original. Monterade därefter svingdrivning. För att få till ett bra spel mellan krans och kugghjul från växel fick jag slipa in detta ca 1 mm i bottenplattan. Se bild



Efter montering av sving så installerades roterande kontaktring för att koppla el/styrning av motorer för larver. Provkopplade elektronik och....INGET HÄNDER. Rev ner kontaktring igen och mätning visar att jordkabel/ kontakt bruten samt att en puls från mottagare glappar. Demonterade ring och hittade jordkabel lös samt pulskabel lös men som delvis släpade mot kontaktytan i ring varför jag fick glappkontakt. Dåliga lödningar (kallödningar) varför jag löder om  3 kontakter. Se bild kontaktyta till jordkabel.





Passade även på att borra urtag i bottendel av kontaktring för att ge plats för de skruvskallar som håller överstruktur till svinglager. Därmed installerar jag kontaktring helt ner mot bottenplatten i stället för att placera kontaktring ovanpå skruvskallar.




Därefter monterades kontaktring med dubbelhäftande tejp mot bottenplattan. Härligheten vändes upp o ner och kablar med kontakter stuvades i hålrum underrede. Allt blev väl samlat och snyggt. Sist monterades stålplatta som döljer hålet och även ger en trevlig vikt hos underdelen. Kanske inte skalenligt men detta får vara kvar tills jag orkar såga/fräsa en ny platta som följer konturen av bottenplattan.




Hållare för ventiler och servon monterades. Här justerade jag hela paketet en bit från hydraulpumpen för att ge extra plats åt slangar och kopplar.



För sista gången (?!) vändes underdel med monterad överstruktur åt rätt håll. Elektronik kopplades för provkörning. Allt fungerade bra. Inget glapp och svingen justerades till rätt respons med justerskruv på MFR. Det visade sig att vid körning i terräng (körning på mitt arbetsbord över verktyg och annan bråte) så glappade larver en del vid drivhjulen. Ser inte realistiskt ut varför jag spände kedjesträckare lite till. Totalt är fjädrar utjusterade 20 mm. Nu var det bättre. Här syns även att den nya färgen blir bättre. Lägger ingen film på detta då det inte ger någon nytta.




Olof

Mvh, Olof!

Rune Gustafsson

 :D Tack Olof. Det är väldigt kul att bygga maskinen. Funderar lite på om jag ska bygga de delar som i mitt tycke är lite svajjiga på annat sätt. T ex tycker jag att vissa detaljer skulle varit i mässing med lödda delar. Tar nog beslutet att först bygga färdigt enligt instruktion för att sedan gå tillbaka och göra uppdateringar. Kanske jag säljer och bygger en till. Nästa steg är nu att fortsätta lacka plastdetaljer vilket inte är det lättaste. Bygga hytt med inredning hör till detta steget.

Rune Gustafsson

Så har jag äntligen kommit igång igen efter julhelg och annat pyssel. Har slipat, grundat, slipat och grundat för att till slut få en hyfsad yta. Lite pillande med att maskera de små detaljerna. Viktigt att lägga ett lager med plastprimer först. Ändå vill det ibland släppa färg på plastdetaljer.



Slutlackat med dåligt resultat. Arg  <fight> Slipa alltsammans och göra om. Hade för mycket luft första gången. Använde mer färg och lät det flyta ut rätt bra. Så här blev det.




Provmonterade och tyckte det blev ganska bra. Har lite svårt att hålla dammfritt under lackningen men ändå godkänt.



Därefter monterades saftblandaren på hytten. Köptes av Frank. Fungerar bra.



LED strålkastare monterades under hytten samt i batterilådan. Motstånd lödes på LED och skyddas i krympslang.



Håller nu på med elektronik, dragningar och kopplingar. Samtidigt gör jag montering av servo med ventiler och slangar.

Thomsson

Tjusigt Rune,det brukar kännas skönt att vara klar med lackerandet.
Följer ditt bygge.
Kommer du ha ljud i maskin?

Crack

Snygg maskin.
Kul och se ett maskin bygge från grunden, du verkar vara noggrann  <tumb>

Rune Gustafsson

 ;D  tack för värmande ord. Jag tycker arbetet är fantastiskt roligt. Gällande detaljarbetet skulle jag kunna tänka mig att bygga ännu en maskin för nu vet jag hur bygget egentligen skulle göras för att bli med mer finess. Men det kommer att duga.
Jodåå, jag har ljud. Servonaut kopplat till pumpen. Har inte provat ännu men det kommer snart. Högtalare går inte att bygga in utan placeras öppet. Får se (höra) hur det låter.

Rune Gustafsson

 :) Hej igen. Efter en veckas kurs med påföljande influensa och sängläge i en vecka har jag kommit igång igen. Kommer snart lite mer om slang och elkopplingar.
Har ett problem och ställer en fråga för att förhoppningsvis få något svar från den som vet. Gällande ljudmodul, servonaut SMT, som jag har kopplat med spänning till bat och start/horn till egen kanal ( potentiometer) samt lagt in varvtaldelen med y-label från mottagare till pumpens ESC. Grön lysdiod blinkar på SMT men allt är knäpptyst. Varför  [angry] Vet någon?

swerecon

Kan inte på rak arm säga vad som är fel, men vet vad som brukar kunna vara fel :)
Kolla att du verkligen kopplat alla kontakter i rätt uttag, kolla sen en gång till.
Utslagen på den brytare, spak du använder för start/stopp och tuta måsta ha minst 100% åt båda hållen i sändaren.
Har du kopplat in volymknappen rätt och vridit upp ljudet?

Det är några saker jag vet själv är felkällor.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Rune Gustafsson

Tack för tips. Ska kolla utslagen på sändaren och naturligtvis alla kablar på rätt ställe.

Actros861

Citat från: Rune Gustafsson skrivet 21 februari 2015 kl. 21:16:02
Gällande ljudmodul, servonaut SMT, som jag har kopplat med spänning till bat och start/horn till egen kanal ( potentiometer) samt lagt in varvtaldelen med y-label från mottagare till pumpens ESC. Grön lysdiod blinkar på SMT men allt är knäpptyst. Varför  [angry] Vet någon?

Jag hade föredragit att ha start/stopp/tuta på en trelägesbrytare men du har kanske ingen sådan ledig? Potentimeter bör dock inte innebära något strul om den verkligen står i nolläge.
På SMX så ska även andra "kanalen" kopplas direkt in i mottagaren sen kopplas ESC:et in i SMX, SMT är likadan som jag fattat det fast du måste flytta en bygling från "Servonaaut" till "Servo".
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Rune Gustafsson

 <tumb> Då var problemet med tystnaden löst. Kontakteringsfel......av mig  [angry] Nu är jag på G igen. All el färdig. Bilder kommer....lugn. Tack för alla synpunkter. Funderar på om trelägesbrytare eller vridpot är det bästa. Spelar inte så stor roll. Kul att äntligen koma igång med hydraulkopplingar och provkörning.

swerecon

Som jag sa, av egen erfarenhet, kontrollera alla kopplingar igen, sen en gång till  <happy>
Full fart, nu är det säsongsstart
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Rune Gustafsson

Bra Swerecon. Ska lyssna ännu bättre på Dig nästa gång. Ja, nu blir fart igen........

Rune Gustafsson

Då har hytten med inredning blivit klar. Kent har tagit plats i sätet och får nog vara kvar där ett tag (har en bekant som heter Kent och är grävmaskinist så det får bli så..). Rutor på dörr samt tak limmades medan övriga skruvades.




Röd brytare som sitter på stolfästet är till för huvudbrytare arbetsljus och saftblandare.



Har även fixat arbetsbelysning på bommen. Använder gula kablar som smälter in i övrig färg.



Elektronik är nu färdigt inklusive ljud. Allt fungerar bra. Återstår att trimma ljudet när hydraulpump är i drift.