Komatsu PC490 från Fumotec Byggnation

Startat av Rune Gustafsson, 27 oktober 2014 kl. 21:36:38

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rune Gustafsson

Så har det då äntligen blivit verklighet. Blev egentligen verklighet i somras när beställning gjordes och allt kom hem. Frank är en praktkille när det gäller att ge support. Han gav bra vägledning för att köpa ett totalt kit till körklar grävare.
Valde från början mellan Premacon och Fumotec. Valet blev Fumotec då priset var lägre samt de fina resensioner Frank får för sin support i många forum. Annars tycker jag kanske att Liebherr är väldigt vackra maskiner i skala 1:1. Svårt val men nu är det gjort.
Jag beställde kit med 4 servon, således en extra funktion. För styrning, ESC, valde jag Servonaut till sving, Roxxy 908 för banddrivning och Roxxy 930 för pumpmotor. Radio blev en Graupner MC16 HoTT. Tyvärr blev detta fel då jag skulle valt flera kanaler. Eftersom jag vill ha ljudmodul, lampor och extra funktion skulle det varit en 12-kanalare iställer för 8. Frank gjorde en liten miss i rekommendationen.
Nåväl, tungt paket kom med posten sista veckan i Maj. Jaaa...jag vet att denna tråden startades sent.



I bilen från posten till verkstaden.



Allt var väldigt snyggt och noga paketerat. Inget var skadat.



Allt uppackat och sorterat. Inget fattades och allt var som förväntat....eller lite bättre faktiskt. Det fanns tyngd i prylarna. Lödningar var snyggt utförda. passningar var riktigt bra. Jag fick vad jag förväntade mig och det kommer att bli oerhört spännande att sätta igång med att slipa, putsa, slipa, måla, slipa...osv i all oändlighet.



Lägger till bilden med inspektion av alla prylar


Rune Gustafsson

 8) Väldigt kul att komma igång. Började med underdel som behövde slipas och grundas. Tittade igenom övriga delar samtidigt och kom på att här behövs rätt verktyg. Köpte en Dremel universalmaskin som faktiskt är riktigt bra. Jag slipar stål, skär ut plastdelar, putsar plastdelar...osv.



Finns en mängd med tillbehör för att fixa allt. Små trissor men av god kvalitet vilket gör att det går bra att arbeta i stål o plast.




Mad Max

Snyggt Rune! Ska bli kul att följa. Börjar bli lite grävare i Sverige nu  <tumb>
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Rune Gustafsson

 <tumb> Japp. Fler ska det bli. Visst är det livet med grävmaskiner. Blir lite jobbat varje vecka så snart blir det mer resultat. Detta med lackering kommer att bli intressant.

Thomsson

Ska bli kul att följa Rune,vad blir det för färger?

Angående Dreml så vill jag lägga en varning på slipskivorna som är gjorda i typ glasfiber.
Plötsligt kan dom släppa ifrån sig en massa bitar,borde förbjudas,använd skyddsglasögon jämt.

Rune Gustafsson

Trevligt att Du tycker det blir kul att följa. Jag använder Komatsu original som mekonomen tagit hem. Svartgrå samt gul kulör.  Använder färgspruta och kompressor modell större som lämnar 2,0 bar tryck. Lite problem med damm och kornighet. tror det är för mycket luft och ev för högt lufttryck. Vill inte flyta ut riktigt. Grund kör jag med Hagmans sprayflaskor. Bidogar bild som visar målningen.



Resultatet. kommer bättre bilder snarast.



Gällande Dremel så är jag medveten om risken att det alltid kan lossna bitar från dessa verktyg. Kör således alltid med skyddsglasögon. Använder även mask när jag lackar. Dremel har fördelen att de små verktygen passar mycket väl till modellbygge 1:14. Det är inte lätt att fila och slipa med papper på alla ytor. Maskinen med sitt höga varvtal gör ett bra jobb.

G-Crawler

Grattis till maskinen Rune, kul att du kom till skott! :)

En dremel är ett måste i rc hobbyn, ovärderlig!

Ser framemot mer!

Rune Gustafsson

 [meet] Tacka, tackar. Jobbar långsamt beroende på alla andra projekt. detta är ju ändå en hobby som jag trixar med på lediga timmar....Det är väldigt kul.

swerecon

Ser fint ut Rune :) Gillade inte att lacka dom cnc körda plastbitarna, färgen torkar in och det är svårt att få någon yta på dom tyckte jag, fick dränka dom i färg.

Lycka till
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Rune Gustafsson

Håller fullständigt med Dig gällande 3D-plastbitar. Målade och slipade många gånger innan det äntligen blev någon yta. Bävar lite för hytt med inredning. Får bli en del med pensel och något med sprutan.

swerecon

Själva hytten var inga som helst problem, blev bra med en gång, helt annan plast i den. Inredningen däremot är samma som dom övriga 3D bitarna, lacka många gånger.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Rune Gustafsson

Har varit igång igen. Lager till stödrullar pressade (man tar vad man haver) och monterade. Allt passar riktigt bra och blir tight och stabilt. Sidoskydden blir sådär mest beroende på all lack som krävs för att dränka 3-d plasten. Till nästkommande lackering lägger jag först ett tunt lager plastgrund, därefter vanlig grund före slutlack.





Därefter var det montering av drivlina för larver. Synnerligen kraftiga prylar. Godstjocklek, lager, kugghjul allt var perfekt med bra passform. Provkörde drivpaketet innan montering i ramen med utmärkt resultat. Tog visserligen antal timmar innan jag kom på hur jag skulle konfigurera ESC för att få till backfunktionen. Det fixade sig så småningom utan att behöva köpa Robbes styrbox för detta. Montering i ramen gick bra. Montering av 3-d plastskydd kräver en hel del slipning för att få på plats.



Här är allt monterat och putsat.  :D



Lagring och kuggkrans för svingen monterat. Återigen passar allt bra. Drev i lager med liten hammare och mellanlägg av trä. Sitter verkligen fast. Märkte att vid hård åtdragning av insexskruv gick svingen trögt av friktionen. Släppte på momentet och la dit lite låsolja i gängan. Då gick svingen lätt o fint.



Monterade svingen på ramen och drog kablage från motorer till ESC och färdigställde för koppling till genomföring i sving senare. Gick bra att pressa in ESC i utrymmen i ramen.



Monterade främre rullar med fjäderbelastning. Provmonterade larver. Lite pyssligt att ställa rätt tryck på fjädrar. Funderar på att göra en gängad pinne som låsning för larver då man lätt kan justera och reparera saker. Funderar på detta i veckan för att få till någon bra "kedjelås".



Provmonterade fläkt i utrymme intill oljepumpen. Gick efter lite trixande. Tystgående men effektiv för att få lite rotation på luften i maskinrummet.



[conf]
Har provlackat plattan med komatsugul färg. Blev förvånad då kulören var sandgul. Gillar annars en klargul kulör. Enligt Komatsu ska detta vara originalfärgen. Nu vet jag inte om det är värt att lacka om i t ex Volvogul eller om jag ska låta den lite orangegula färgen vara kvar. På fotot ser färgen mer gul ut än vad den är i verkligheten. Undrar hur det är med andra byggen Har kollat Komatsu 1:1 och tycker att färgen såg mer klargul ut. Vad tycker Ni. Ge gärna synpunkter på olika gul ton. Hur ser Era maskiner ut? Klargula eller med mörkgula?  [ok]



Allt för denna gång. Har skrivit till Komatsu återförsäljare och efterfrågat färgkarta. Annars är det grundning och lackering gul färg som gäller.



Olof

Väldigt intressant att se en så nogrann byggtråd!  <happy>
Mvh, Olof!

Rune Gustafsson

 :D Tackar. Roligt att få lite intressant diskussion från andra byggare samt ge lite hjälp till kommande byggen.

Olof

Citat från: Rune Gustafsson skrivet  9 november 2014 kl. 13:57:58
:D Tackar. Roligt att få lite intressant diskussion från andra byggare samt ge lite hjälp till kommande byggen.

Absolut!

Sedan ger sådana här trådar mycket mer info om maskinen än tillverkarna gör. Blir ju lättare att välja maskin när man väl skall handla.  :)
Mvh, Olof!