Volvo EC460B

Startat av Lumbago, 19 oktober 2014 kl. 00:13:45

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lumbago

Jag har byggt en ny grävmaskin, en EC460B. Precis som min förra EC460 är den baserad på Herpas Liebherr 954, som jag har "Volvofierat" med en hytt från en Motorart-modell. Den nya är ganska lik den gamla på ytan, men rent tekninskt är den förbättrad på de flesta punkter. Största skillnaden är att motorerna till skopan och stickan nu sitter inuti bommen, vilket både sparar plats inne i själva grävaren och gör att linorna inte måste passera lika många skarpa vinklar och därmed löper lättare. Skopan är dessutom inte fjädrande, utan dras av linor åt bägge hållen. Drivmotorerna till banden, som gått sönder på den förra grävaren några gånger, har här fått ett extra kullager som bör skona de små dreven, samt att motorerna sitter skruvade istället för limmade så att man enkelt kan byta dem om de ändå skulle gå sönder.

Vid provkörning här hemma fungerar den väldigt bra. Eldprovet blir två dagars körning på MJ-hobbmässan... [play]




















Hela samlingen av grävmaskiner. :)


Film blir det nog efter MJ-hobbymässan.

Tobbe G

Riktigt snyggt <tumb> <tumb>

Med vänlig hälsning Tobbe

nalle


bm1113

Riktigt kul att se låter som bra förbättringar med och ser mycket bra ut med :)
MVH Alexander

Lumbago

Senaste byggprojektet är några små trälådor. Grävaren har en liten krok på skopan:

https://youtu.be/k3PuMxY73dE

bm1113

Helt klart imponerande och begriper inte hur du fått in alla små lampor på trailern  <wow>
MVH Alexander

Peter Bengtsson

Hur lång tid tar det att bygga?
Finns det någon här som bygger på beställning?
Vad skulle en sån kosta?

Lumbago

Min första grävmaskin tog säkert över 100 timmar att bygga. Sedan har de kanske tagit 20-50 timmar vardera. Inte direkt som att jag klockat tiden.

Vad jag vet är jag den enda i Sverige som byggt sånna här maskiner och jag tänker inte sälja någon.

Jag tror det har sålts några bilar/maskiner på det tyska forumet:
http://78514.homepagemodules.de/

Peter Bengtsson

Tack för svaret!

Så då får jag alltså rita i CAD någon modell som intresserar dig...printa ut den och sen försöka få dig att bygga den   <evilgrin>

802°

Citat från: Peter Bengtsson skrivet 30 augusti 2016 kl. 19:34:24
Tack för svaret!

Så då får jag alltså rita i CAD någon modell som intresserar dig...printa ut den och sen försöka få dig att bygga den   <evilgrin>

Jag har inte byggt någon grävmaskin men jag har byggt bla lastbilar och
hjullastare i skala 1/87 och jag och lumbago brukar utgå från en statisk modell från
tex fabrikat Herpa.

Jag tror inte du kan få någon i Sverige att bygga en grävmaskin åt dig i 1/87 om du inte är beredd att
betala 20-25000:- för en färdig modell och då för något man aldrig kan garantera fungerar klockrent,
dessa modeller kräver att man vet exakt hur dom sitter ihop för att kunna manövrera dom
utan att dom går sönder.

Om du är sugen på 1/87 så börja bygg en lastbil med skåp som många gör som första bil för att
lära sig bygga i skalan och sen successivt jobba sig mot mer avancerade modeller.

Instagram = @802dgre