Visa upp CaD grejer

Startat av MrLinds, 29 augusti 2012 kl. 13:22:48

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrLinds

Tänkte vi kunde ha en tråd där man visar upp vad man har ritat i Cad:en.

Den här har jag gjort idag


Det är en redskapsinfästning till Cat966

Gunnar

#1
Så här såg det ut på min skärm ögonblicket innan jag fick se Ampens cad-tråd   :). Det är hela framaxeln till min lastare. Jag justerar lite i navreduktionen innan jag börjar på dessa delar :



Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Actros861

Citat från: Ampen skrivet 29 augusti 2012 kl. 13:22:48

Det är en redskapsinfästning till Cat966

Ska man vara noga så är det egentligen till snabbfästet från RMW ;)

Ser bra ut i alla fall :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

MrLinds

@Gunnar lite mer avancerad än min, men jag gissar att det tagit mer än 20minuter att göra den också. <tumb>

Gunnar

Citat@Gunnar lite mer avancerad än min, men jag gissar att det tagit mer än 20minuter att göra den också. <tumb>

Tror du verkligen det  <bounce>?
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

MrLinds

Lägger in en cam bild också.


Gunnar

Ser ju ok ut, men inte ska du väl köra 20 z-skär, som det ser ut. SÅ tjock är ju inte biten!? Hur grov är fräsen, 5-6mm? Halva fräsdiameter i z i aluminium är ju inget problem, med någon eller några tiondelar till ett sista skär med fullt djup för att få fin yta. Problemet är ju att spänna en sådan bit utan hål att skruva den i.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

MrLinds

Jo jag har gjort om den, det blir 11 varv det är en 4mm fräs.
Det är tur att man kan testköra programet då märker man felen man gjort <stup>. får se om jag kan prova att fräsa ut den biten lite senare <bounce>.

MrLinds

Så här ser det ut nu, har gjort holdingtabs du ser trekanterna i botten av körningen.


Gunnar

Holdingtabs har jag aldrig sett eller hört talas om i detta sammanhang. Men man lär så länge man har elever som läraren sa.

När vi (på jobbet) gjorde den typen av bitar/prototyper (det gjorde vi massvis till stolsunderreden och fönsterhissar mm när Autoliv hade fabrik och utveckling i Växjö för 10 år sedan) gjorde vi ofta detaljen i änden på ett för högt ämne (ibland mycket för högt, för att få ut flera bitar) som vi sedan sågade av i rätt höjd/längd. Om du har någon form av cirkelsåg med en enkel hårdmetallklinga så går det alldeles utmärkt att såga aluminium med den med samma varvtal som för trä, och snittytan blir som fräst <tumb>. Akta fingrarna bara om du sågar!
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

freco

Eeehh, menar du att man i princip kan såga aluminium med en sån kapsåg som alla köper när dom skall bygga altan...(bara det är hårdmetallklinga)? Det låter ju onekligen intressant i så fall för det kan bli lite jobbigt med bågfilen efter ett tag  lol

Gunnar

#11
Javisst! Tandningen på en "träklinga" är visserligen inte den bästa för metall men visst går det. Pensla på lite olja på stället du ska såga, alternativt spraya lite på klingan medan du sågar. MEN DET VIKTIGASTE: VAR FÖRSIKTIG MED FINGRAR OCH ANNAT. Antingen sätt fast biten som sågas eller tvärtom sätt fast sågen uppochner stadigt och för aluminiumbiten genom klingan. Bäst är nog det senare med en plywoodskiva eller dyligt som extrabord med ett spår som bara har klingbredden i spåret, annars brukar ju originalbordets bredd vara så brett att det är riskabelt att såga en mindre bit som riskerar att tippa ner och fastna alternativt kastas iväg om klingan hugger.

Men som sagt, såga går utmärkt. Ytan blir inte riktigt lika fin som med en klinga slipad för metall. På jobbet har vi en riktig justersåg med en 300mm klinga med vilken vi sågar aluplåt upp till 80mm tjock i ett enda skär nästan lika lätt som om det varit spånskiva och snitten oftast så fina att man inte behöver fräsa efteråt. Vi smörjer med vattenemulsion (en skärolja som blandas med 95% vatten), men tidigare smorde vi med vanligt såpvatten och det går utmärkt fast man då inte har något rostskydd för maskinen.

"Träklingan" har varannan tand lite till höger och varannan lite till vänster, men metallklingan har varannan tand lite smalare och högre och varannan full bredd och lite lägre.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

freco

Onekligen intressant det där! Får väl ta och testa lite försiktigt.

MrLinds

En liten grej som jag gjort. Den är inte så detaljerad som man skulle kunna göra den.





Ellis

I brist på annat så slänger jag upp lite bilder här...
Fick för mig att det vore dags att planera inför vintern. Gjort en grov skiss på plog och plogfäste till traktorn.







Inte alls tänkt att vara färdig för produktion, ville bara få en uppfattning om lite idéer  <bounce>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare