Scania G 400 6x6

Startat av Mad Max, 17 augusti 2014 kl. 16:27:01

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mad Max

Ja då har man dragit igång ett nytt projekt. Det blir en Scania 400 6x6 grusbil. Bifogar en bild, tänkte ha den som en referens under bygget. Inte göra den 100% ut men åt det hållet.

Inte gjort så jätte mycket än som är värt att lägga upp bilder på, väntar även på två paket ifrån Tyskland som bör dyka upp denna veckan. Flak, nya skärmar, motor, kofångare bak samt drag bak mm.

Det som är gjort och som nog är det svåraste är att modifiera tak och kofångare fram. Har kapat taket så mycket som det gick och håller på att spackla upp skarven. So far so good <tumb>
Har även valt att kapa kofångaren fram för att få den så lik förebilden som möjligt och för att få en högre markfrigång. Färgval lutar åt vit men inte helt bestämt mig. Bilder kommer när den sista slipningen är klar.
El kommer att bli Servonaut M20+ och SMX.
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Ellis

Spännande!!
Vad blir det för tippmekanism?
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Mad Max

#2
Citat från: Ellis skrivet 17 augusti 2014 kl. 16:46:07
Spännande!!
Vad blir det för tippmekanism?

Lutar åt Scale Arts teleskoptipp. Tar det sist när jag ser att allt annat lirar som jag vill.
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

nalle

Jag håller också på med en hytt med lågtak.. försökte kapa ner ett orginaltak för att använda det men det ville sig inte riktigt så nu är planen att göra allt i plasticard istället :) har du några bilder på ditt hyttbygge? :)

Mad Max

Här kommer bilder Nalle. Jag har valt att använda gamla delar som har legat i "bra att ha lådan", med tanke på om ingreppet inte skulle bli bra så gjorde det inte så mycket. Det ser nog lite roligt ut för all färg är inte bortslipat än men det ska slipas helt rent innan lackning. Är även en del spackel som ska slipas men jag hoppas att du kan få ut lite av bilderna. Fler kommer  <tumb>

Även en bild med på kofångaren, något lägre nu. Även den ska spacklas ett par gånger till  <whip>
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

Ja då fick man lite köpt till bilen i Dortmund. Tanken är nu att binda sändaren till den nya mottagaren. Lite problem med menyn på min spektrum DX10t. Iom att den var nere hos killarna som tillverkade grävmaskinen så var det de som programmerade den. Problemet är att jag verkat inte komma vidare i menyn? Jag vill börja med att ändra språk till Engelska. Men jag kommer inte dit när jag bläddrar i menyn??
Jag kommer bara till inställningarna för grävaren.

Någon som kan hjälpa mig? Vad kan vara fel, är det jag eller är det någon konstig inställning på sändaren :-)
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

vicke rc r620

väldigt roliga grejer  <tumb>  <popcorn>
nu vill jag snart se mera bilder på bilen [play]

Actros861

#7
Näst längst ner i modell-menyn kommer du till "Systemeinstellung" välj JA, (alternativt håll in hjulet och starta sändaren så kommer du direkt till "Systemeinstellung") näst längst ner där åter igen "Systemeinstellung" bläddra ner till "Sprache" :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Olof

Och nu har du gått första kursen i Anders nya kurs "Modellastbilstyska för nybörjare".  [haha]
Mvh, Olof!

Mad Max

Citat från: Actros861 skrivet 19 april 2015 kl. 16:16:49
Näst längst ner i modell-menyn kommer du till "Systemeinstellung" välj JA, (alternativt håll in hjulet och starta sändaren så kommer du direkt till "Systemeinstellung") näst längst ner där åter igen "Systemeinstellung" bläddra ner till "Sprache" :)

Stort tack Actros! Nu ska det nog gå bättre  :) Då var det mig det var fel på och inte tyskarnas inställningar  8)
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

Citat från: Olof skrivet 19 april 2015 kl. 17:43:21
Och nu har du gått första kursen i Anders nya kurs "Modellastbilstyska för nybörjare".  [haha]

Blir säker flera än denna  lol
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

Fråga angående utgång F3 och F4. Är det meningen att dessa ska kopplas till en t.ex Ps4o?
Måste jag installera dessa utgångar för att kunna varva motorn på friläge? Eller är den till tippen?
Blir inte riktigt klok??
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

swerecon

Den som benämns F4 skall du koppla till tippmotorn (olja eller el spelar ingen roll) för att få ett förhöjt tomgångsvarv när du kör den motorn. Det skall kopplas på motorsidan av fartreglaget, alltså INTE mellan mottagare och fart reglage :) Skall du använda PS4 kopplar du den på en egen kanal i mottagaren.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Mad Max

Citat från: swerecon skrivet 25 april 2015 kl. 16:01:37
Den som benämns F4 skall du koppla till tippmotorn (olja eller el spelar ingen roll) för att få ett förhöjt tomgångsvarv när du kör den motorn. Det skall kopplas på motorsidan av fartreglaget, alltså INTE mellan mottagare och fart reglage :) Skall du använda PS4 kopplar du den på en egen kanal i mottagaren.

Stort tack Recon  :)
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

Lägger upp ett par bilder på bygget. Har primat hytt och lite andra delar. Hyfsat nöjd med ytan. Svårt att få skarven mellan hytt och tak helt 100. Kapade ner lite för att få ett lägre tak. Ska ev lägga på ett spackellager till imorgon. Sen är det bara att bestämma sig för färgval.
Nu väntar jag bara på bakupphängningen ifrån ScaleDrive så att jag kan få dit bakaxlar och börja med tipp och flak. Elen i bilen fungerar men ska nu installeras och alla lampor ska in. Med lite tur så kanske den rullar lagom till Vårgårda.
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.