Actros modelljärnväg

Startat av Actros861, 3 augusti 2014 kl. 03:57:18

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Actros861

Tänkte jag skulle visa lite vad jag pysslar med vid sidan om lastbilar och maskiner, har just nu en liten svacka i detta så vill göra något annat ett tag för att förhoppningsvis komma tillbaka med nya krafter till våren :)
Modelljärnväg är inget nytt för mig utan det har funnits med sen någon gång på 90-talet då jag fick min första lilla oval med ånglok och några vagnar.


Tänker inte ha någon större utredning om detta så lägger vi går väll på med bilder direkt ;)
Första loket är ett gammalt startsatslok som min storebror fick någon gång på 80-talet, det har jag tagit hand, renoverat och går fungerar fint :)
Märklin BR89 066





Detta är då det jag fick som mitt första, detta är också ett startsatslok som också är renoverat med ny motor och decoder för digitaldrift.
Märklin BR89 006





Lok nummer tre fick lillebror, detta har då fått samma behandling som de andra två men lite finare decoder då detta är lite mer användbart på min kommande bana.
Märklin V5 152





Länge stod ett svenskt RC-lok på önskelistan och lång om länge hade jag lyckats spara ihop pengarna till ett sådant, c:a 1500kr när man gick på högstadiet var en bedrift att spara ihop ;)
Märklin RC3 1061





2003 började man jobba och helt plötsligt var pengar inget bekymmer, tyckte man då i alla fall ;)
Kustpilen åkte jag ibland när jag gick på gymnasiet och en sådan skulle jag ju ha när jag upptäckte att den fanns att köpa och fungerar på Märklins räls :)
Heljan Y2 1377 "Claes Adelsköld"





Vid denna tiden så började det komma mycket funktioner i loken och avancerade körkontroller och så klart så var jag tvungen att ha ett lok med mycket funktioner. Då fanns det inga svenska lok men tyska, stora tyska ånglok var ju något man dreglat lite över i Märklin-katalogen så det fick bli en sådan.
Märklin BR44 142





Svenska lok från stortillverkare med vettiga priser och som fungerar på Märklin-räls var då inte jättevanligt, Märklin kom dock med ett svenskt litet växellok som blev väldigt populärt.
Märklin UB 648





Gröna lok började synas på 1:1 järnvägen så ett sånt skulle jag så klart med ha.
Märklin RC2 1083





Ett klassiskt orange RC ville jag med ha, nu blev det ingen RC utan en RM. Nåja märkt RM i alla fall...
Märklin RM 1257





Hittade att Märklin för länge sedan släppt ett D-lok med träkorg, naturligtvis så letade jag upp ett sådant.
Märklin D 101





Svenska ånglok är inget som det finns i överflöd av men så när Märklin släppte en version av en tysk BR55 i svensk märkning så köptes den in. Ett lok som skapat väldiga debatter, jag gillar det och tycker det ser bra ut även att det inte är hundra rätt :)
Märklin G 1414





Svenska tillverkaren Jeco hade gjort diverse svenska lok men de flesta var byggsatser och inte anpassade för Märklinspår men nu kom de med en ny serie och först ut (tror jag) var den klassiska rälsbussen.
Jeco Y6 1109 med släpet UFV "osten"





Nästa Jeco-lok ut var F.
Jeco F 696





2006 firade svenska järnvägen 150år, detta uppmärksammades på lite olika vis bland annat så gjorde Green Corgo en speciallackering på två av sina RC4. Detta lokpar gjorde sen Märklin modell av, inte helt nöjd med modellen då både lackering och ljud är av väldigt låg kvalité men en kul grej att ha i alla fall.
Märklin RC4 1309 och 1318





Jeco släppte ut ny modell av Sveriges vanligaste diesel T44, jag köpte mig en med grön Green Cargo-lack.
Jeco T44 323





Sista loket som köptes innan järnvägen lades ner var en ny version av Märklins Ub, nämligen Ue.
Märklin Ue 592





Så nu är vi framme vid 2014, som många av er vet så flyttade jag till hus och med detta i samband med att lastbilar och maskinintresset började dala så väcktes järnvägen till liv igen. Fick ju också lite extra inkomst efter försäljning av förra boendet så jag tänkte att något som jag verkligen vill ha ska jag köpa. För ett par år sedan så släppte Jeco sin X2000 och detta var något som jag varit sugen på sedan den aviserades flera år tidigare, sagt och gjort så beställdes en med två extra mellanvagnar och restaurangvagn för att få ett fullt 7-delat tågsett.
Jeco X2K 2039





Rea är ofta bra att handla på så det gjorde jag.
Hobbytrade TMZ 1419





1998 hade Märklin och Brio haft samarbete i 60 år detta "firades" med en svensk tågstats av ett svenskt ånglok och tre vagnar med tråkorg. Hittade en med vettigt pris på tyska Ebay.
Märklin Sa 938





Rea igen, denna gången var det på ett Roco-lok.
Roco Dm 836/837





Senaste inköpet gjordes på Tradera då en 29år gammal Roco RC ropades in.
Roco RC5 1323





Där finns ett lok till men detta har jag inte kunnat hämta än, det är RC6 1422 från Roco i blå "experimentmålning" Bild på denna kommer så fort jag fått den :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Actros861

#1
Några bilder på tågset som är kompletta så här långt.

Sa 938 med 4 vagnar.



D 101 med tre vagnar, det finns två vagnar till man kan köpa till detta setet men dessa är svinigt dyra så de har ingen prio just nu i alla fall, målet är dock att någon gång i framtiden köpa dem :)



Ett passagerartåg med tre Roco 80-talsvagnar och tre NMJ 60-talsvagnar. RC3:an fick stå framför då jag inte fått min RC6 än.



Detta ska RC3:an dra egentligen, 5 Lima och 1 Märklin restaurangvagn alla av 60-talstyp.



InterCity-tåget med 5 NMJ 60-talare och en Roco 80-talare, RC5 1323 är dragare men tänkt att märka om den till RC6 1396



Hela X2000.



Samlingsbild.




För mer info om förebilder kolla på http://www.jarnvag.net/ och http://www.svenska-lok.se/
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

SWE IROC

Trevligt!  :)

BR89 006 väcker minnen, har ett sånt liggandes i en kartong, det va mitt andra lok och likaledes favorit
loket nr 1 då det begav sig på 70-80 talet.

UB 648 och D 101 är riktig grymma,  svenska lok fanns knappt överhuvudtaget på den tiden, ännu mindre digital prylar så man fick dra kabel som en galning och sektionera av rälsen.  ;)

Kul att se vad du pysslar med då RC prylarna vilar lite.
Mvh // John

bm1113

Kul att se har själv med en bana som ligger nere nu pga utrymmesbrist men har några startsett bla mitt första lok var likadant som ditt Märklin BR89 006 ;) sen skulle jag köpa Limas T43 som gick att köra på Märklinbana men MJ Hobby i Luleå hade inte hemma den just då så ung som man var köpte man ett RC2 då SJ med blixtarna på sidan  vilket man ångrat sen dess gillar ju mer dieslar och blev ju aldrig att dra nå kontaktledningar heller frövrigt så är min bana analog ännu ;)
MVH Alexander

Lumbago


nalle

Tjusigt! Har lite H0-märklin och liknande liggandes någonstans men vi bor i lägenhet och min sambo är inte alltför imponerad av mina intressen så det får nog ligga ett tag till :)

Actros861

Citat från: SWE IROC skrivet  3 augusti 2014 kl. 10:10:40
Trevligt!  :)

BR89 006 väcker minnen, har ett sånt liggandes i en kartong, det va mitt andra lok och likaledes favorit
loket nr 1 då det begav sig på 70-80 talet.

UB 648 och D 101 är riktig grymma,  svenska lok fanns knappt överhuvudtaget på den tiden, ännu mindre digital prylar så man fick dra kabel som en galning och sektionera av rälsen.  ;)

Kul att se vad du pysslar med då RC prylarna vilar lite.


Ja 89:or finns det nog gott om, dessa är tillverkade i flera miljoner exemplar och var länge lok nr1 till startsatser.
Ub:n är riktigt fin men så är det ju en modern konstruktion med motor som har svänghjul bland annat. D-loket har samma chassi Som Da:n (art;nr 3030) hade så det är ju en ganska gammal konstruktion men med ny motor och decoder så går den fint med, inte fullt lika bra som Ub:n men det funkar :)
Nja så mycket mindre kabeldragning blir det inte med digitalt, det blir lika mycket om inte mer finns ju helt plötsligt en massa roliga funktioner med det ;) Sektionera räls kommer jag göra till viss del men det är ju inte för att koppla upp en massa olika trafos utan det blir ju block med signal till varje block som sen kommer skötas automatiskt så inte loken kör i arslet på varandra :)

Citat från: bm1113 skrivet  3 augusti 2014 kl. 14:46:24
Kul att se har själv med en bana som ligger nere nu pga utrymmesbrist men har några startsett bla mitt första lok var likadant som ditt Märklin BR89 006 ;) sen skulle jag köpa Limas T43 som gick att köra på Märklinbana men MJ Hobby i Luleå hade inte hemma den just då så ung som man var köpte man ett RC2 då SJ med blixtarna på sidan  vilket man ångrat sen dess gillar ju mer dieslar och blev ju aldrig att dra nå kontaktledningar heller frövrigt så är min bana analog ännu ;)

Tro mig du gick inte miste om något med Limas T43, kåpan var ganska bra men sen tog det slut. Drivet var till och med så uselt så Jeco tog fram ett helt nytt underrede till loket för att det skulle gå att köra med. Ett RC-lok måste man ju ha i vilket fall som helst, något svenskare än det finns knappt :) Som du säger så bör man så klart ha ledning, vet inget värre än när ellok går utan tråd med strömavtagarna långt upp i tomma intet. Det är ett jäkla pilljobb och är grymt i vägen men höjer utseendet betydligt :) Skulle du sätta upp grejerna någon gång så köp en digital körkontroll, mycket roligare. Sätt dock inga analoga lok på ett digitalt spår, de far iväg med full hastighet...

Citat från: Lumbago skrivet  3 augusti 2014 kl. 20:40:41
Imponerande samling!  <happy>


Tackar :)


Citat från: nalle skrivet  3 augusti 2014 kl. 20:55:38
Tjusigt! Har lite H0-märklin och liknande liggandes någonstans men vi bor i lägenhet och min sambo är inte alltför imponerad av mina intressen så det får nog ligga ett tag till :)


Tackar :)
Bygg upp det en dag när hon inte är hemma ;D


Körkontroller kan jag ju slänga upp lite bilder på med.
2004 Kom Märklin med sitt nya digitalsystem kallat "Systems" Detta var absolut något helt nytt med tanke på att det nu fanns en display som visar symboler, siffror och bokstäver. Själva digitalströmmen till rälsen var inget nytt, det har funnits sedan 84. Innan körde man med en tvåsiffrig adress bara det ersattes nu av riktiga namn och bilder som dessutom lagras på de nya MFX-decodrarna. Dessa MFX-decodrar har dessutom tvåvägskommunikation så man behöver inte ens veta adressen på loket utan det säger till helt själv vad det är för en individ när det kommer på spåret. Det gäller dock att körkontrollen klarar av dessa decodrar vilket det inte är alla som gör. Så i bakgrunden ligger den tvåsiffriga adressen fortfarande kvar som man kan köra med, då är det 80 adresser tillgängliga med MFX-protokollet är det över 16000 adresser tillgängliga.


Först ut i Systems var i alla fall Mobile Station (MS) detta är en ren körkontroll som inte klarar mer än att kontrollera lok.





MS blev snabbt ganska tråkig så när väl Central Station (CS) kom så skaffade jag mig en sådan. Tyvärr var den långt ifrån färdig när den kom och konkurrenterna kom snabbt ikapp och den kunde långt ifrån det som var utlovat. Efter ett par år så kom första stora uppdateringen men den var fortfarande inte klar efter det. Detta berodde mycket på att Märklin och medutvecklaren ESU inte kom överens. Till sist sa de upp samarbetet och 2008 kom Märklin med CS2, ESU tog över utvecklingen av CS1.





Det var också nu som jag la ner järnvägsprojektet så jag brydde mig aldrig om att köpa uppdateringen till CS1. Det skulle jag gjort för att nu i år så upptäckte jag att den uppdateringen inte tillverkas längre. Så det var ju bara att börja kolla efter ny kontroll för att jag ska kunna hantera alla funktioner som finns. Det som var mest intressant var Märklin CS2 som nu är inne på sin tredje generation eller ESU Command Station (förkortas ECoS), med tanke på att CS2 kostar 2000 till 3000 mer och att jag inte litar på vad Märklin hittar på med sina prylar så blev det en ECoS.





ECoS kan dessutom lika mycket om inte ännu mer så det kändes som rätt val och jag ångrar mig definitivt inte :)


Upp till 10 lok i multidisplay kan man ha framme samtidigt vilket jag tycker är riktigt fint.





Eller kör man hälften multi hälften singel.





Eller singel i båda. Mina gamla MS1 kan man koppla in direkt i ECoS också så då får jag tre körkontroller till, även CS1 ska gå att koppla in på något vis har bara inte tagit reda på det än.





Växlar och signaler styrs såklart direkt på pekskärmen. Än så länge är det inte så mycket inlagt, men det kommer ;)





Massor med inställningar kan man göra...





Så klart ligger denna uppkopplad till nätverket här hemma. Dels för uppdateringar men även så kan man styra den och hela järnvägen från datorn med speciellt program. "Givetvis" så kan man ju då också få extra körkontroller med smarta mobiler plattor och appar... ECoS controller på min platta :)


MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

SWE IROC

Wow vilken körkontroll  <wow> , det va annat än den man har själv.  :)
Mvh // John

Actros861

Den är riktigt fin.
Vreden är för övrigt motordrivna också, så när man drar på gas på en annan kontroll och har samma lok uppe så vrids vredet upp till inställd hastighet :D
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

bm1113

HAHA ja nog har det hänt en hel del på dessa år är 10 / 12 år sedan jag packade ned min :)  men kul höra om Lima loket med :) själv körde jag med kartongbit i växeln som avskärmade rundslingan från bangården som gick med egen transformator :) ett lok jag är lite sugen på att skaffa även om det börjar försvinna nu det är TMZ TGOJ för just det Loket gick ofta till bruket här utanför Kalix :)

förresten en fråga funkar det med den gamla rälsen med sandfärgad banvall om man någon gång går över till digital ? fast får väll se när man nu lika har det så är det ju nästan lite kul att fortsätta när andra gått över ;)
MVH Alexander

Actros861

Det har hänt en del bara sen jag la ner projektet sist, kul att sätta sig in i det igen :)
Det funkar ju, bar de är isolerade från varandra.
TMZ:an är fin, min är från Hobbytrade och går väldigt tyst och fint :) http://modellhobby.se/index.php?maincat=1&cat=226&entity=35830

Japp digitalt har inget med rälsen att göra, så länge de leder ström kan du köra. Det är dock skillnader på hur bra olika räls leder strömmen. Skillnaden på analogt och digitalt är att att ju mer ström du drar på desto fortare går loket. Med digitalt har du 18V rakt ut i spåret hela tiden, därför väldigt viktigt att inte sätta ett analogt lok på ett sådant spår. En liten bonus med digitalt är om du har personvagnar med belysning i då kommer dessa lysa med full styrka hela tiden utan att du behöver göra något :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

bm1113

Japp det har gjort det :D var ju som att de i stort sett stått still sen 60/70 talet innan man började men sen hände de utav bara farten :D
Precis och till det man hade passade det ju bra då det var manuella växlar med och inte nog bana för så mycket fler lok ;)

Precis det ja :)
Har ju film på 1410an med kom jag på ;) 
https://www.youtube.com/watch?v=oNKNiW8CRLs

MVH Alexander

Actros861

Nej den största utvecklingen har varit de sista 15 åren med ljuddecodrar och avancerade körkontroller. Körkontrollerna har samtidigt blivit mycket enklare med användandet av pekskärmar och grafiska bilder istället för som det var innan med bara en massa siffror. Jämför med denna uppsättningen till exempel. Lånad bild.



Synd han slog av, skulle ju dragit på istället :D
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

nalle

btw.. jag är lite avundsjuk på din Y2:a. Jag skulle vilja ha en X50 eller liknande, vet inte varför.. men det vore coolt :)

Actros861

#14
Det är en kul uddamodell men inte den bästa, ganska fattig på detaljer och drivlinan kan vara knepig...
Undrar om inte Jeco skulle ta fram X50... :;)
Själv tycker jag att motorvagnarna är ganska tråkiga men dem passar utmärkt till pendeltågstrafik på anläggningen :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/