AT&E CAT 966G (Wedico)

Startat av Actros861, 26 augusti 2012 kl. 22:43:18

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Actros861

Får försöka att konkurrera lite med Gunnars Volvo bygge med min CAT lastare  ;)

Jag länkar bara till RSB för de som vill se allt från början, orkar inte lägga upp alla bilder igen.

http://rsb.se/arena/showthread.php?t=59088

Direkt börjar jag med ett ganska stort problem som dök upp under helgens körning på Elmia Lastbil 2012.

Efter bara en kort tids körning blev mitt S20 ESC stekhett, kan inte begripa varför  ::)
Maskinen ligger just nu i tre stora delar framvagn, bakvagn och hydraulpaketet.
Några bilder på hur eländet ser ut  :D

Först och främst fick jag kalla kårar bara av att kolla på underredet på maskinen, jösses vad skitig den är  <stup>









Inte helt lätt att komma åt att dela maskinen med alla slangar och sladdar där är i den.



Ett par bilder hur den ska se ut måste jag nog slänga upp ändå :)

Precis färdigbyggd, nästan i alla fall  ;D



Första gången den fick vara ute





Skotta snö måste man göra ibland.







Här i full färd med att köra virke.

MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Actros861

Nu har jag en alldeles utmärkt fråga till er.
Kan ett defekt servo göra att ESC:et går varmt? Det verkar i alla fall som det är på det viset, för när jag drar ut kontakten till växellådsservot så svalnar S20:n när jag sen sätter i den igen blir det varmt direkt. Även servot blir riktigt varmt trots att det står i neutralläge, så något fel är det.

Så nu är frågan ska jag montera ihop maskinen igen och låta lådan ligga i tvåan och helt enkelt strunta i att kunna växla?

På ett vis skulle jag vilja ha växellådan fungerande, det är ganska fint att kunna gå ner på ettan då maskinen går riktigt sakta och är stark som ... Jag vill inte låsa den på ettan heller tror jag då den går så sakta som den gör, ska man flytta den en bit vill man ha lite fart ändå dock inte så mycket fart som på 3:an. En annan idé hade varit att slänga ut hela lådan till en tvåväxlad och sparat en massa plats inuti maskinen. Möjligen en Veroma treväxlad med TP3:a kanske hade funkat  ::)
Den kombinationen blir i och för sig längre men då skulle man kanske kunna lägga hydraulpumpen på ett annat vis så man kunde se hur mycket olja det är i tanken vilket inte går som det är nu.

Riva ut fjädrarna som är i lådan hade nog inte varit dumt om jag ska ha kvar lådan, servot får verkligen tjämpa för att hålla den i ettan och trean. Troligen därför det har pajjat också. Det hade ju varit det billigaste och enklaste, men blev lite sugen på att byta ut lådan helt och hållet till något annat. Något som frigör plats i maskinen för det är skittrångt i den helt enkelt, och hade man kunnat vrida pump och tank ett halvt var så man kunde se oljenivån hade det varit ett jätteplus för min del.

Hmm många funderingar nu, skönt i alla fall att det inte verkar vara fel på S20:n  :)
Ännu en sömnlös natt över funderingar kring rc-bilarna  ;)

Nu över till något annat, eller nej det är fortfarande den stackars växelådan det handlar om <whip>
Gissa om jag blev överraskad när jag tog bort locket på den och får se en kuggrem mellan första och andra drevet <wow>



Resten av växellådan ser ut så här.



MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Eirike93

Det är en fin maskin, kul att du kör med den mycket! :)
Efter test på Aeroseum så vart jag fäst vid den också! :D

Ang. servot, ja det kan bidra till att det blir varmt - servot drar ström från BEC som sitter i S20, om den kortsluter så kan den dra med sig BEC'n! :)

Jag tycker du ska köra utan växellåda, kör en motor med fina egenskaper på låga varv! :)
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Actros861

Nja så mycket blir det faktiskt inte men när den väl går får den jobba :)

Som jag misstänkte då.

Får se hur jag gör med växellåda, jag är faktiskt riktigt sugen på att pela ner en Veroma 3växlad. Finns en motorhållare som passar med originalmotorn till lastaren och den är det absolut inget fel på, mjukare gång får man leta efter varvar inte mer än 2900 heller :)

Om jag förstått det här med utväxlingarna rätt så skulle i så fall trean på Veroma bli som tvåan på Wedico?

Veroma:
Ettan : 22,65 : 1
Tvåan: 11,32 : 1
Trean: 5,66 : 1

Wedico:
Ettan : 12:1
Tvåan: 6:1
Trean: 3:1
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

swerecon

Intressant tanke. Jag har inte ens haft tid att justera in min växellåda. Har inte haft igång maskinen sen tidigt i våras, lär pissa olja om den när jag skall igång med snösvängen.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

swerecon

MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Actros861

Jag hade nog inte haft min igång sen jag var i Göteborg i våras heller men den är tät och fin :)
Den ser lite kladdig ut på vänster styrkolv vet inte om det är nytt eller gammalt.

Ja det skulle helt klart vara ett alternativ, frågan är om det inte blir lite stort steg mellan ettan och tvåan. På ettan kommer den att gå långsammare än vad den gör nu och det gör ju inget, på tvåan kommer den att få en hastighet som ligger mellan tvåan och trean på originallådan.
Ja varför inte det skulle nog kunna fungera. Kommer att behöva göra en adapterplatta till motorn för jag misstänker att min Bühler-motor inte kommer att passa rakt på.

En annan fördel med ett växellådsbyte kommer att var att man får bort det jävulska transimissionsljudet som är i originallådan <megamad> Fattar inte hur de lyckats få det, Veromas är gjord på samma vis och är helt tyst. <poke>
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

swerecon

Det är snart dags att värma upp hjullastaren igen, skall bli kul. Ja växellådan är ju ett helt mysterium att den kan låta så mycket, behövs inge ljudmodul <evilgrin>. Försökte få bort mitt genom att schimsa emellan i motorinfästningen. Gick dock inte så enkelt. Problemet som jag hittade var just att motorn spänner ner på inkommande drevet i lådan.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Actros861

Nej det är knappt man behöver extra ljud :P

Jag tror att om man ska få bort det "gnällandet" i lådan får man nog isolera den.
Konstigt att det är så, på min är det ungefär 1mm mellan motor och huvuddrev.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

swerecon

Märkligt. Jag fick min nästan helt tyst när jag lossade lite på skruvarna som håller motorn. Även om man har det åtdraget och med handkraft "drar isär" motordrevet från lådans drev blir den nästan tyst. Därför jag försökte schimsa.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Actros861

Ok, kan vara andra drev som sitter tajt också kanske ???
Jaja ganska säker på att den åker ut i vilket fall som helst till fördel för något mindre så man kan lägga om hydraulen också :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Mad Max

Riktigt fin maskin! Blir så sugen på en grävare, hjullastare själv när man ser dessa bilder.
Snyggt  <hands>
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Actros861

Jo den är visst fin men där är fint pris på den också :-\ Det är det största problemet med dessa fast jag ångrar mig inte en sekund att jag köpte den  <tumb>
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Mad Max

Jo visst är prislappen hög men kan tänka mig att det är värt det. Ska ha en själv, behöver bara spara lite till. Inget man spontanköper precis. Det lutar åt en Liebherr 944 ifrån Premacon. Tittade och pratade lite med dem på Dortmundmässan, riktigt fina maskiner. Måste ju ha något att lasta bilen me.
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Actros861

Om det är värt det är ju en bedömningsfråga, när jag berättat vad mina maskiner har kostat så brukar folk kolla på en som man vore dum i huvudet. Det är då oftast folk som inte har någon hobby, bara fråga vad de själva sysslar med som kostar pengar så brukar det gå upp ett ljus för dem :) Själv ser jag inte på vad det kostar utan mer att det är något man köper och som kommer att fungera och som är kul att hålla på med.

Nej det är verkligen inget man springer in ock köper i närmsta leksaksaffär :P

Den är kanonfin den grävaren, blir du säkert nöjd med. Jag har kommit underfund med att min grävare är alldeles för stor att flytta på egentligen, så jag har faktiskt gått och blivit sugen på en mindre maskin också men det är ju inte realistiskt att göra det. Jag är absolut nöjd med min Hitachi 870, men lite klumpig och tung när man ska iväg.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/