Komatsu PC 490-10 Från Fumotec

Startat av swerecon, 25 juni 2014 kl. 12:56:14

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

swerecon

Det har inte stått stilla, men det tar sin tid, många moment. Sen måste färgen få torka innan man ger sig på att montera. Montering ja, den har börjat och avslutade med en test av drivning, sving och pumpmotor. ALLT FUNKADE. Nästa steg blir att montera bom och sticka, koppla resten av hydrauliken. Inte så långt kvar nu :)


Hytten, funkade inte blixt mot del blanka :)

Lite lackade delar.

Lite skaladetaljer på gång.

MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

swerecon

Citat från: Mad Max skrivet  5 juli 2014 kl. 20:41:01
Ser bra ut  <tumb> Ser lite större ut än min 944a och lite mindre än Hitachi Zaxis 870?


Tackar,
ja, lite större än 944:an, Komatsun är en 50-tons maskin och 944:an en 40-45 tons maskin. Dock är den betydligt mindre än 870.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

SWE IROC

Ser kanon bra ut.  <tumb>

Ser en sak som jag funderar på, det är push-in kopplingen för nylonslangen du har på ett ställe, hade såna original på min hjullastare och vad jag förstår är de för tryckluft, ja alla min läckte men dom hade ju ett antal år på nacken, det här kan ju iof vara en annan variant som är gjord för olja.

Blir kul att se den färdig.  :)
Mvh // John

Rune Gustafsson

 [ <tumb>] Grattis! Verkligt fin maskin. Även jag har beställt och mottagit  likadan grävare. Fick min låda slutet maj när jag försvann på en månads semester. Har dock packat upp allt för kontroll och även köpt komatsu lack via Mekonomen. Du är flink på att snabbt få ihop prylarna. Jag kommer att påbörja bygget under sommaren och även lägga upp en tråd på Er site. Blir kanonroligt. Följer Ditt bygge med intresse.  :D

swerecon

Tack, och grattis själv :)
Tänkte avsluta bygget och tråden med en liten utvärdering av hela bygget, både modell och byggbeskrivning. Det är lite småsaker som är fel, inte värren att man enkelt fixar till det. Idag satte jag ihop banden och upptäckte att det saknades 9 "bandbultar". Lycka till med ditt bygge när du kommer igång.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Rune Gustafsson

 ;) Hej igen bäste byggare.  Jag har hitintills inte sett att något saknas. Har nu knåpat ihop banden med tång och pressat in stift och alla stift fanns med. Misstänker att Du börjar med att slipa plåt o plastkanter innan grundlack. Jag hade tänkt det så. Kul att allt funkade vid test. Uppenbarligen tål pumpen att köras torr [vogel]  Jag måste starta nu så att vi kan jämföra bygget.

swerecon

Tack. Ja, började att lacka allt. Vet hur det blir annars, maskinen ihopbyggd olackad :) Har varit i kontakt med Frank och han skickar delarna i slutet av denna vecka. Har en beställning som ligger på tiltfäste och skopa. ;)
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

swerecon

Idag testades hydrauliken, allting var tätt :) Nu återstår att fästa alla kolvar, har kört dom utan belastning. Det är bra fart i hydrauliken kan jag lova. Kommer en liten film om en eller två dagar.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

swerecon

Lite nya bilder när allt är kopplat.


Färdigkopplat. Två typer av anslutningar, skruvade och push kopplingar. Dom svarta slangarna är en styvare modell än liembachvarianten. Den gula är en väldigt mjuk 6mm siliconslang och den genomskinliga mellan tank och pump är lite styvare 8mm.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Ellis

Stiligt!! Snart kommer väl vrålet...."IT´S ALIVE!"  <tumb>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Olof

Man är ju inte lite sugen på en sådanhär maskin.  <drool>
Mvh, Olof!

swerecon

Bara trycka på köpknappen, han har fler till försäljning ;)
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Olof

Hehe, om det vore så enkelt hade jag fått sova i bilen då min säng vart utbytt mot en sandlåda med maskiner.   <happy> [frezze]
Mvh, Olof!

Rune Gustafsson

 [cranky]  Swerecon, vill fråga Dig om den gula kulören. Kan Du beskriva den gula tonen i text. Jag blev lite förvånad när jag började lacka gult och såg en mörk, sandfärgad gul kulör. Tycker att alla andra har en mer klargul ton....eller är det fotot som luras. Har sett några videoklipp på nätet där färdigbyggd PC490 (modell) går åt det rödgula hållet men övervägande så ser kulören ut att vara klargul.Har fått garanti på att detta är originallack men jag undrar......Var har Du köpt Din färg? Vad heter den?

swerecon

Kommer inte ihåg numret, kollar imorgon. Men är en vanlig RAL färg, inköpt på Mekonomen, färdigblandad på sprayburk med härdare. Köpte även någon deciliter i lösvikt med härdare bredvid för att kunna bättra osv. Färdigblandad i sprayburk har en hållbarhet på ca 1 vecka bara.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490